Jakými prostředky zvýšit bezpečnost provozu? Od výstražného světla až po účinné antikolizní systémy.
Obr.2: Kamera s monitorem SafeView
Obr.3: Bezpečnostní systémy Safe&Alert a Safe&Stop
Obr.4: Bezpečnostní systém SafeTraffic
Obr.5: Novinka – PAS systém (Pedestrian Alert System) SafeEdge
Obr.6: Umístění RFID čipů (tagů) systému SafeEdge
VIDEO: Ukázka bezpečnostního systému Safe&StopVNA
Podívejte se, jak se jak funguje speciální bezpečnostní systém pro VNA vozíky Safe&StopVNA.
Obr.7: Rozmístění senzorů systému Safe&StopVNA
Nejlepší a zároveň jediný způsob, jak předejít nehodě na pracovišti, je riziko nehody snížit na minimum. Mezi největší bezpečnostní rizika patří jednoznačně pohyb manipulační techniky mezi lidmi. Platí, že čím hustší je provoz, tím vyšší je riziko srážky, nehody či úrazu. Přesto mnoho firem toto riziko zanedbává a podceňuje. Většinou poptají bezpečnostní systém až v momentě, kdy se něco špatného se přihodí.
V článku se dozvíte: Čím lze vybavit manipulační techniku, aby byl její provoz maximálně bezpečný? Jaké systémy nabízí značka SIS? (shrnutí a porovnání) Podle čeho vybírat, jaké jsou cenové rozdíly? A na závěr představení 2 nových systémů.
SIS nabízí různé úrovně zabezpečení pro manipulační techniku, která může svým pohybem ohrožovat bezpečnost provozu a lidí. Společnost JK Logistika a.s. má v ČR výhradní zastoupení na všechny produkty značky SIS.
Základní ochranu poskytnou výstražná světla
Vybavení techniky pomocí výstražných světel zvyšuje viditelnost manipulační techniky, čímž zvyšuje bezpečnost chodců na pracovišti. V moderních provozech se vysokozdvižné vozíky vybavené těmito světly staly jakýmsi zlatým standardem. A není se čemu divit – za rozumnou cenu podstatně zvyšuje bezpečnost provozu.
V naší nabídce máme jak klasické modré světlo – tzv. blue light (SafeLED), tak červené světlo, které opticky vymezuje bezpečnou zónu kolem vysokozdvižného vozíku – tzv. red light (SafeLight). Oba produkty jsou velmi kvalitně zpracované a certifikované podle evropské normy EN62471:2008 (Fotobiologická bezpečnost světelných zdrojů a soustav světelných zdrojů). Jak obě světla vypadají v provozu je vidět na Obr.1.
Kamera s monitorem pro bezpečné couvání stroje
Dalším výborným bezpečnostním prvkem je kamera s monitorem SafeView (viz Obr.2). Kamera se umístí na zadní část stroje. Monitor je umístěný v kabině a řidič tak získá dokonalý přehled prostoru za svým strojem. Toto opatření se hodí zejména při rizikovém couvání, kdy řidič nemá dobrý výhled na prostor za vozíkem. Kamera je navíc vybavena přísvitem s nočním viděním do vzdálenosti až 8 metrů.
Cenově jde o velmi dostupný výrobek, zejména v porovnání s konkurencí. Kamera se často přidává i jako podpůrný prvek k systémům Safe&Stop nebo Safe&Alert (viz níže).
Antikolizní systémy pro detekci překážek za vzv
Bezpečnostní antikolizní systémy Safe&Stop a Safe&Alert patří mezi to nejlepší, čím můžete vybavit svoji techniku. Při couvání ochrání před srážkou jak s chodci, tak s dalšími objekty. Oba systémy se instalují na vysokozdvižné vozíky a oba používají k detekci překážek ultrazvukový senzor. Oba snímají dle nastavení různě velký prostor za vozíkem. Navíc jsou oba patentovanými výrobky značky SIS (viz Obr.3).
Systém Safe&Alert vydává zvukové upozornění, když se blíží překážka, podobně jako při couvání v autě. Systém Safe&Stop umí zpomalit až zastavit vozík podle toho, jak daleko je vozík od překážky. Jelikož systém Safe&Stop zasahuje do ovládání vozíku, je jeho instalace náročnější a např. na některé staré vozíky nelze nainstalovat. Oproti tomu instalace Safe&Alert je rychlá a jednoduchá, systém lze instalovat téměř na všechny vozíky.
Je nutno dodat, že systém Safe&Stop je technicky vyspělejší a sofistikovanější řešení. Odpovídá tomu i cena, kdy Safe&Alert je cca 2x levnější než Safe&Stop. Celkově však oba systémy poskytují nadstandardní úroveň zabezpečení a vybrat mezi nimi je spíš otázkou osobních preferencí.
Systém pro nebezpečná místa v provozu
Bezpečnostní systém SafeTraffic se instaluje na špatně přehledná místa v provozu jako jsou křižovatky, uličky apod. Významně snižuje riziko srážky manipulační techniky s člověkem či jiným strojem.
Mikrovlnný senzor umístěný nad zemí rozbliká maják, který zvukově i vizuálně upozorní ostatní účastníky provozu na projíždějící techniku nebo procházející chodce (viz Obr.4). Tento systém se hodí kamkoliv, kde se křížují cesty lidí a techniky, zejména do rušných provozů. Oproti ostatním systémům se SafeTraffic neinstaluje na stroje, ale přímo na daná místa.
Cena zařízení je závislá od množství senzorů a majáků, které se připojí k řídící jednotce. Konfigurace se tedy liší v závislosti na místě instalace. S konfigurací, návrhem zařízení, rozložením senzorů a majáků vám rádi pomůžeme.
Novinka č. 1: Systém výstrahy chodců na bázi přenosných RFID čipů (z angl. PAS = Pedestrian Alert System)
Produkt SafeEdge je systém výstrahy chodců, tzv. PAS systém (Pedestrian Alert System). Funguje na základě technologie RFID. Chodci jsou vybaveni osobním elektronickým čipem (tzv. tagem) v podobě hodinek či náramku. Stejně tak stroje jsou vybaveny speciálním čipem. Pokud dojde k přiblížení chodce ke stroji, dostanou oba – chodec i řidič stroje – upozornění. Stroj může být např. zpomalen, pokud vjede do určité zóny nebo se přiblíží k chodci na určitou vzdálenost (viz Obr.5, Obr.6).
Tento antikolizní systém významně zvyšuje bezpečnost provozu a jako jediný poskytuje 360° ochranu. Aktivně chrání chodce před střetem s manipulační technikou a na druhé straně chrání i manipulační techniku před kolizí s chodci nebo dalšími objekty. Systém nabízí široké možnosti nastavení, můžete např. vybrat zóny, ve kterých stroj pojede jen omezenou rychlostí, v jaké vzdálenosti se aktivuje výstraha apod. Navíc všechna nastavení lze provádět i přes mobilní telefon.
Novinka č. 2: Antikolizní systém pro VNA vozíky a regálové zakladače
Produkt Safe&StopVNA je bezpečnostní systém speciálně určený pro VNA vozíky (zakladače). Systém se skládá z několika senzorů, které pomocí laserové technologie LiDAR snímají prostor před i za VNA vozíkem (viz Obr.7). Při detekci překážky dokáže systém vozík zpomalit až zastavit (viz video). Tento systém funguje jak uvnitř, tak i mimo uličku (oproti ostatním).
Moderní laserová technologie LiDAR je nejpřesnější a nejspolehlivější technologií pro mapování, detekci vzdálenosti a orientaci v prostoru. V porovnání s konkurencí nabízí Safe&StopVNA především: jednoduchost, vlastní nastavení systému – nezávislost na výrobci VNA vozíku, vysokou přesnost (LiDAR), funkčnost mimo uličky a také cenovou dostupnost. Další výhodou je, že systém je kompatibilní s naprostou většinou VNA vozíků na trhu.
„Obě novinky SafeEdge i Safe&StopVNA jsou již v prodeji. Webové stránky k produktům připravujeme. Pro další informace můžete navštívit stránky SIS, v angličtině (https://sis-safety.com/en/home-en/). V případě, že máte dotaz k produktu či chcete zaslat cenovou nabídku, nás prosím kontaktujte. Společnost JK Logistika a.s. má v ČR výhradní zastoupení na všechny produkty značky SIS.“
Autor článku: Karel Šprojcar jn., obchod a marketing v JK Logistika a.s.
Nejlepší a zároveň jediný způsob, jak předejít nehodě na pracovišti, je riziko nehody snížit na minimum. Mezi největší bezpečnostní rizika patří jednoznačně pohyb manipulační techniky mezi lidmi. Platí, že čím hustší je provoz, tím vyšší je riziko srážky, nehody či úrazu. Přesto mnoho firem toto riziko zanedbává a podceňuje. Většinou poptají bezpečnostní systém až v momentě, kdy se něco špatného se přihodí.
V článku se dozvíte: Čím lze vybavit manipulační techniku, aby byl její provoz maximálně bezpečný? Jaké systémy nabízí značka SIS? (shrnutí a porovnání) Podle čeho vybírat, jaké jsou cenové rozdíly? A na závěr představení 2 nových systémů.
SIS nabízí různé úrovně zabezpečení pro manipulační techniku, která může svým pohybem ohrožovat bezpečnost provozu a lidí. Společnost JK Logistika a.s. má v ČR výhradní zastoupení na všechny produkty značky SIS.
Základní ochranu poskytnou výstražná světla
Vybavení techniky pomocí výstražných světel zvyšuje viditelnost manipulační techniky, čímž zvyšuje bezpečnost chodců na pracovišti. V moderních provozech se vysokozdvižné vozíky vybavené těmito světly staly jakýmsi zlatým standardem. A není se čemu divit – za rozumnou cenu podstatně zvyšuje bezpečnost provozu.
V naší nabídce máme jak klasické modré světlo – tzv. blue light (SafeLED), tak červené světlo, které opticky vymezuje bezpečnou zónu kolem vysokozdvižného vozíku – tzv. red light (SafeLight). Oba produkty jsou velmi kvalitně zpracované a certifikované podle evropské normy EN62471:2008 (Fotobiologická bezpečnost světelných zdrojů a soustav světelných zdrojů). Jak obě světla vypadají v provozu je vidět na Obr.1.
Kamera s monitorem pro bezpečné couvání stroje
Dalším výborným bezpečnostním prvkem je kamera s monitorem SafeView (viz Obr.2). Kamera se umístí na zadní část stroje. Monitor je umístěný v kabině a řidič tak získá dokonalý přehled prostoru za svým strojem. Toto opatření se hodí zejména při rizikovém couvání, kdy řidič nemá dobrý výhled na prostor za vozíkem. Kamera je navíc vybavena přísvitem s nočním viděním do vzdálenosti až 8 metrů.
Cenově jde o velmi dostupný výrobek, zejména v porovnání s konkurencí. Kamera se často přidává i jako podpůrný prvek k systémům Safe&Stop nebo Safe&Alert (viz níže).
Obr.2: Kamera s monitorem SafeView
Antikolizní systémy pro detekci překážek za vzv
Bezpečnostní antikolizní systémy Safe&Stop a Safe&Alert patří mezi to nejlepší, čím můžete vybavit svoji techniku. Při couvání ochrání před srážkou jak s chodci, tak s dalšími objekty. Oba systémy se instalují na vysokozdvižné vozíky a oba používají k detekci překážek ultrazvukový senzor. Oba snímají dle nastavení různě velký prostor za vozíkem. Navíc jsou oba patentovanými výrobky značky SIS (viz Obr.3).
Systém Safe&Alert vydává zvukové upozornění, když se blíží překážka, podobně jako při couvání v autě. Systém Safe&Stop umí zpomalit až zastavit vozík podle toho, jak daleko je vozík od překážky. Jelikož systém Safe&Stop zasahuje do ovládání vozíku, je jeho instalace náročnější a např. na některé staré vozíky nelze nainstalovat. Oproti tomu instalace Safe&Alert je rychlá a jednoduchá, systém lze instalovat téměř na všechny vozíky.
Je nutno dodat, že systém Safe&Stop je technicky vyspělejší a sofistikovanější řešení. Odpovídá tomu i cena, kdy Safe&Alert je cca 2x levnější než Safe&Stop. Celkově však oba systémy poskytují nadstandardní úroveň zabezpečení a vybrat mezi nimi je spíš otázkou osobních preferencí.
Obr.3: Bezpečnostní systémy Safe&Alert a Safe&Stop
Systém pro nebezpečná místa v provozu
Bezpečnostní systém SafeTraffic se instaluje na špatně přehledná místa v provozu jako jsou křižovatky, uličky apod. Významně snižuje riziko srážky manipulační techniky s člověkem či jiným strojem.
Mikrovlnný senzor umístěný nad zemí rozbliká maják, který zvukově i vizuálně upozorní ostatní účastníky provozu na projíždějící techniku nebo procházející chodce (viz Obr.4). Tento systém se hodí kamkoliv, kde se křížují cesty lidí a techniky, zejména do rušných provozů. Oproti ostatním systémům se SafeTraffic neinstaluje na stroje, ale přímo na daná místa.
Cena zařízení je závislá od množství senzorů a majáků, které se připojí k řídící jednotce. Konfigurace se tedy liší v závislosti na místě instalace. S konfigurací, návrhem zařízení, rozložením senzorů a majáků vám rádi pomůžeme.
Obr.4: Bezpečnostní systém SafeTraffic
Novinka č. 1: Systém výstrahy chodců na bázi přenosných RFID čipů (z angl. PAS = Pedestrian Alert System)
Produkt SafeEdge je systém výstrahy chodců, tzv. PAS systém (Pedestrian Alert System). Funguje na základě technologie RFID. Chodci jsou vybaveni osobním elektronickým čipem (tzv. tagem) v podobě hodinek či náramku. Stejně tak stroje jsou vybaveny speciálním čipem. Pokud dojde k přiblížení chodce ke stroji, dostanou oba – chodec i řidič stroje – upozornění. Stroj může být např. zpomalen, pokud vjede do určité zóny nebo se přiblíží k chodci na určitou vzdálenost (viz Obr.5, Obr.6).
Tento antikolizní systém významně zvyšuje bezpečnost provozu a jako jediný poskytuje 360° ochranu. Aktivně chrání chodce před střetem s manipulační technikou a na druhé straně chrání i manipulační techniku před kolizí s chodci nebo dalšími objekty. Systém nabízí široké možnosti nastavení, můžete např. vybrat zóny, ve kterých stroj pojede jen omezenou rychlostí, v jaké vzdálenosti se aktivuje výstraha apod. Navíc všechna nastavení lze provádět i přes mobilní telefon.
Novinka č. 2: Antikolizní systém pro VNA vozíky a regálové zakladače
Produkt Safe&StopVNA je bezpečnostní systém speciálně určený pro VNA vozíky (zakladače). Systém se skládá z několika senzorů, které pomocí laserové technologie LiDAR snímají prostor před i za VNA vozíkem (viz Obr.7). Při detekci překážky dokáže systém vozík zpomalit až zastavit (viz video). Tento systém funguje jak uvnitř, tak i mimo uličku (oproti ostatním).
Moderní laserová technologie LiDAR je nejpřesnější a nejspolehlivější technologií pro mapování, detekci vzdálenosti a orientaci v prostoru. V porovnání s konkurencí nabízí Safe&StopVNA především: jednoduchost, vlastní nastavení systému – nezávislost na výrobci VNA vozíku, vysokou přesnost (LiDAR), funkčnost mimo uličky a také cenovou dostupnost. Další výhodou je, že systém je kompatibilní s naprostou většinou VNA vozíků na trhu.
VIDEO: Ukázka bezpečnostního systému Safe&StopVNA
Podívejte se, jak se jak funguje speciální bezpečnostní systém pro VNA vozíky Safe&StopVNA.
„Obě novinky SafeEdge i Safe&StopVNA jsou již v prodeji. Webové stránky k produktům připravujeme. Pro další informace můžete navštívit stránky SIS, v angličtině (https://sis-safety.com/en/home-en/). V případě, že máte dotaz k produktu či chcete zaslat cenovou nabídku, nás prosím kontaktujte. Společnost JK Logistika a.s. má v ČR výhradní zastoupení na všechny produkty značky SIS.“
Autor článku: Karel Šprojcar jn.
obchod a marketing
(JK Logistika a.s.)